The Musical Box: Bara nonsens av David Bowie

tisdag 12 januari 2016

Bara nonsens av David Bowie

David Bowie avled den 10 januari 2016. Ett besked som kom överraskande för en hel värld. Som en hyllning till David Bowie publicerar jag här en rad artiklar om hans musik. 

DAVID BOWIE – THE LAUGHING GNOME – 1986 (1967)

Det var inte så att jag ville ha den här skivan. Nä, det var polarn Per som tvingade den på mig. Han hittade den i sin samling och efter att ha lyssnat på The Laughing Gnome bara en gång insåg han att den skulle reta honom till vansinne bara han fick syn på den igen.
Jag tog emot skivan under hot, men tycker egentligen det är en ganska rolig låt. Dessutom är den ju ganska udda, till och med för att komma från David Bowie.

Denna lilla komedi dök upp som singel 1967 och har sedan dess fått folk både att garva och att ta till lipen. Det är den mest skruvade låt David Bowie någonsin spelat in, där en liten elak vätte (gnome, typ) spelar huvudrollen.

Denna nonsenssång blev ingen större hit 1967 men har efter det i omgångar blivit oerhört populär och har återutgivits flera gånger.

Den maxi-EP jag fått till min samling är en skiva från 1986 där The Laughing Gnome är en av fyra låtar, singlar från samma period.

Varför denna skiva gavs ut just då har jag inte lyckats ta reda på, men när singeln släpptes på nytt 1973, i samband med Ziggy Stardust-LP:n, blev låten en ganska stor hit.
The Laughing Gnome finns inte med på någon av David Bowies ”riktiga” album, men har däremot fått plats på ett flertal av de samlingsalbum med hans låtar från tiden före det stora genombrottet, 1969 med Space Oddity.

Nr: 1/maxi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar