The Musical Box: David Bowie och förorternas Buddha

tisdag 12 januari 2016

David Bowie och förorternas Buddha

David Bowie avled den 10 januari 2016. Ett besked som kom överraskande för en hel värld. Som en hyllning till David Bowie publicerar jag här en rad artiklar om hans musik.

DAVID BOWIE – THE BUDDHA OF SUBURBIA – 1993

The Buddha Of Suburbia är ett smakfullt album. Det är visserligen mycket stämningsmusik eftersom det i grund och botten är soundtrackmusik till en tv-serie, men skivan är bra mycket intressantare än jag först trodde.
Det är en märklig uppenbarelse i David Bowies musikvärld. The Buddha Of Suburbia kom till mellan Black Tie White Noise och 1 Outside, två av Bowies experimentalbum på 90-talet där han jobbade med allt från hiphop till industrimusik. De båda skivorna är därför svåra att tycka om.

The Buddha Of Suburbia bryter den trenden helt och hållet och för på sina ställen tankarna ända tillbaka till Aladdin Sane och (faktiskt) The Man Who Sold The World samtidigt som man inte kan låta bli att notera influenserna från Bowies tyska period, inte minst Low.
Det finns ett par mnindre bra låtar på skivan, men även en och annan som skulle kunnat bli en bowieklassiker om de hamnat på något annat album än denna soundtrack. Jag tänker då närmast på Bleed Like Crazy Dad, Strangers When We Meet och Dead Against It som blev spelade ett antal gånger i rad när jag fick hem denna CD-skiva (finns ej på vinyl i dagsläget).

The Buddha Of Suburbia är en brittisk tv-serie i fyra delar skriven av brittisk-pakistanske författaren Hanif Kureishi och handlar om 17-årige Karim Amir och hans uppväxt i London.

På svenska har boken fått namnet Förorternas Buddha. Jag har inte sett tv-serien, men däremot läst boken, vilken jag också kan rekommendera varmt, lika mycket som Bowies soundtrack.

Nr: 216/CD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar