The Musical Box: Futuristiskt och vågat av Bowie

tisdag 12 januari 2016

Futuristiskt och vågat av Bowie

David Bowie avled den 10 januari 2016. Ett besked som kom överraskande för en hel värld. Som en hyllning till David Bowie publicerar jag här en rad artiklar om hans musik.

DAVID BOWIE – LET´S SPEND THE NIGHT TOGETHER – 1973

Vilken version av Let´s Spend The Night Together som var bäst, originalet med Rolling Stones eller Bowies glamrockversion, var en sån där diskussion som förr kunde skapa ganska dålig stämning.
Jaggers och Richards företrädare hade givetvis rätt, det var en rocklåt. Men glamfolket med paljetterna tyckte att Bowies tolkning var både mer vågad och futuristisk än de träiga stenarnas.

Bowies Let´s Spend The Night Together är en sån där oemotståndlig singel jag aldrig kommer glömma. Det var den första singelskiva jag köpte. Det gjordes efter ett mycket noga urval på Domus skivavdelning i Jönköping, där man som i alla skivaffärer kunde lyssna på skivorna i hörlurar.
Det som avgjorde var det där fräcka introt och den blixtrande gitarren, som jag tyckte lät bra mycket tuffare än Keith Richards. Att det var Mick Ronson som spelade gitarr kom jag inte på förrän flera år senare.

Let´s Spend The Night Together var helt klart en aptitretare för Aladdin Sane-LP, som dykt upp bara några månader tidigare. På b-sidan finns Lady Grinning Soul, också den hämtad från Aladdin Sane.

Nr: 1/singel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar